LightBlog

22 January 2018

Enam tip menyimpan epal agar tidak mudah busuk

Epal - Foto sumber internet
BUAT penggemar buah epal tentunya anda tidak pernah putus dengan bekalan buah epal di dalam peti sejuk.
Buah yang mempunyai tekstur kulit yang licin, warna hijau dan merah itu antara buah-buahan yang mempunyai kelebihan dalam diet pemakanan dan sistem tubuh. Bagi mengekalkan kesegaran buah epal, ada caranya.
Berikut dikongsikan tip menyimpan buah epal agar lebih terjaga kesegarannya.
1. Pisahkan buah epal yang lebam atau busuk daripada buah epal yang segar. Ia bagi memastikan epal yang rosak tidak akan merosakkan buah-buah epal segar yang lain.
2. Untuk penyimpanan jangka panjang, pilih buah-buah epal yang berkulit tebal dan padat seperti granny smith, fuji atau rome.
3. Simpan epal di dalam peti sejuk tanpa perlu membungkus buah epal dengan plastik agar buah epal tetap segar.
4. Bungkus satu demi satu buah epal dengan tisu dapur agar tetap boleh ‘bernafas’. Jangan gunakan bekas yang bertutup rapat.
5. Buah epal tetap memerlukan kelembapan. Tutupi buah-buah epal dengan tisu dapur yang dibasahi sedikit air jika anda tidak menyimpan buah epal di dalam peti sejuk.
6. Jika anda mahu menyimpan buah epal di dalam bekas yang tertup untuk disimpan di dalam peti sejuk, alas bekas simpanan dengan kertas yang dicarik-carik atau gabus pembungkus buah-buahan.


Dipetik dari Akhbar Sinarharian: http://www.sinarharian.com.my/wow/enam-tip-menyimpan-epal-agar-tidak-mudah-busuk-1.786835

No comments:

Post a Comment